De Heren.
(notities omtrent visie)
Volg onze aanbidding.
Wij allen leven in de stad.
De stad vormt - vaak fysiek, maar onvermijdelijk psychisch - een cirkel.
Een Spel. Een ring van dood met sex als centrum. Rijd naar de randen van
de buitenwijken. Ontdek daar aan de zoom gebieden van verfijnde zedeloosheid
en verveling, kinderprostitutie. Maar binnen de grauwe band die het alledaagse
zakendistrikt nauw omsluit vindt het unieke, ware kuddeleven van onze mierenhoop
plaats, het echte straatleven, nachtleven. Verziekte specimen in goedkope
hotels, vage pensions, kroegen, lommerds, burlesken en bordelen, in kwijnende
galerijen die nooit wegkwijnen, in straat na straat met 24-uurs bioskopen.
Wanneer spel sterft wordt het de Wedstrijd.
Wanneer sex sterft wordt het Climax.
Alle spelen bevatten het idee van de dood.
Baden, bars, het binnenbad. Onze gewonde leider uitgestrekt op de zwetende
tegels. Chloor op zijn adem en in zijn lange haar. Lenig, hoewel kreupel,
lichaam van een middengewicht bokser. Naast hem de vertrouwde journalist,
zelfverzekerd. Hij omringde zich graag met mensen met een groot levensgevoel.
Maar de meeste perslui waren aasgieren, neerdalend op de gebeurtenis voor
het nieuwsgierige Amerikaanse juttersvolk. Camera's in de lijkkist, die
de wormen interviewen.
Bruut geweld is nodig om beschaduwde keien om te rollen en zo de vreemde
wormen eronder bloot te leggen. De levens van onze ontevreden dwazen worden
onthuld.
De camera, als alziende god, bevredigt ons verlangen naar alwetendheid.
Naar het bespieden van anderen vanaf deze hoogte en vanuit deze hoek: voetgangers
wandelen onze lens in en uit als zeldzame waterinsekten.
Yoga krachten. Het zichzelf onzichtbaar of klein maken. Als een reus te
worden en te reiken naar de verste dingen. De loop van de natuur te veranderen.
Zichzelf in ruimte of tijd te plaatsen. De doden op te roepen. Gevoelens
te exalteren en ontoegankelijke beelden waar te nemen, van gebeurtenissen
op andere werelden, in de eigen diepste innerlijke geest of in de geesten
van anderen.
Het geweer van de sluipschutter is een verlengstuk van zijn oog. Hij moordt
met verwondende visie.
De moordenaar (?), in volle vlucht, neigde met een onbewuste en instinktief
insekten-gemak, als een mot, naar een veiliger haven, beschutting tegen
de zwermende straten. Snel werd hij verzwolgen in de warme, donkere en
stille maag van het fysieke theater.
Moderne cirkel van de Hel: Oswald (?) doodt President. Oswald stapt
in taxi. Oswald stopt bij pension. Oswald verlaat taxi. Oswald doodt agent
Tippitt. Oswald werpt jack af. Oswald wordt gevangen.
Hij vluchtte een filmhuis binnen.
In het vruchtwater zijn wij blinde grotvissen.
Alles is vaag en duizelend. De huid zwelt op en er is geen onderscheid
meer tussen lichaamsdelen. Een bekruipend geluid van dreigende, spottende,
monotone stemmen. Dit is de angst en de attraktie van het verzwolgen worden.
In de droom hecht de slaap zich rond je lichaam als een handschoen.
Nu bevrijd van ruimte en tijd. Vrij om weg te smelten in de stromende zomer.
De slaap is een onder-oceaan waarin iedere nacht gedoken wordt. 's Morgens,
druipend wakker, hijgend, met brandende ogen.
Het oog oogt vulgair
In zijn lelijke schelp
Treed naar buiten
In al je Schittering.
Niets. De lucht buiten
brandt mijn ogen.
Ik zal ze uitrukken
en zo de brand doven.
Krokante hete witheid
Stadse Noen
Bewoners van de pest-buurt
worden geconsumeerd.
(Santa Ana's zijn woestijnwinden.)
Rijt tralies open en plons in goten.
De zoektocht naar water, vocht,
"natheid" van de akteur, minnaar.
"Spelers"-het kind, de akteur en de gokker. Het kans-bewustzijn
is afwezig in de wereld van het primitieve kind. De gokker voelt zich evenzeer
in dienst van een buitenaardse macht. Kans is de overleving van religie
in de moderne stad, zoals het theater, en vaker nog de cinema, de religie
van het bezit zijn.
Welk offer, tegen welke prijs kan de stad geboren worden?
Er zijn geen "dansers" meer, de bezetenen. De scheiding van
de mensheid in akteur en toeschouwers is het centrale gegeven van onze
tijd. We raken geobsedeerd door helden die voor ons leven en die wij straffen.
Als alle radio's en televisies beroofd zouden worden van hun energiebronnen,
alle boeken en schilderijen morgen verbrand, alle shows en bioskopen gesloten,
alle kunstvormen die bij volmacht bestaan
We stellen ons tevreden met het "gebodene" in onze honger
naar sensatie. We ondergingen een metamorfose van een dwaas, op heuvelruggen
dansend lichaam naar een paar ogen, dat de duisternis instaart.
Niet één der gevangenen hervond sexueel evenwicht. Depressies,
impotentie, slapeloosheid erotiese verstrooiing in talen, lezen, spelen,
muziek en gymnastiek.
De gevangenen bouwden hun eigen theater wat blijk gaf van een ongelooflijk
overschot aan vrije tijd.
Een jonge zeeman, gedwongen tot vrouwlijke rollen, werd al snel de lieveling
van het "dorp", want zij noemden zich reeds een dorp en kozen
een burgervader, politie, raadsleden.
In het oude Rusland schonk de Tsaar jaarlijks vanuit de geslepenheid
van zijn eigen geest of die van zijn raadsheren één
week vrijheid aan één der veroordeelden in elk van zijn gevangenissen.
De keuze werd overgelaten aan de gevangenen zelf en werd op verschillende
manieren bepaald. Soms door stemming, soms door loting, vaak door geweld.
Het was duidelijk dat de uitverkorene een man moest zijn met magie, viriliteit,
ervaring, misschien met narratieve vaardigheid, een man met mogelijkheden,
kortom: een held. Onmogelijke toestanden op slag van vrijheid, onmogelijke
selektie, die onze wereld tot in zijn diepste grondslagen definieert.
Een kamer schuift over een landschap, ontwortelt de geest, verbazingwekkend
visioen. Een grijze film smelt van de ogen en stroomt de wang af. Vaarwel.
Het moderne leven is een reis per auto. De Passagiers veranderen verschrikkelijk
in hun stinkende stoelen of zij zwermen van auto naar auto, onderworpen
aan onophoudelijke verandering. Onvermijdelijke vooruitgang wordt geboekt
ten opzichte van het startpunt (er is geen verschil in windpunten), terwijl
we steden doorsnijden, waarvan de kapotgescheurde achterkanten een bewegend
beeld geven van ramen, tekens, straten en gebouwen. Soms reizen andere
cabines mee, besloten werelden, vacüums, om vooruit te snellen of
om volkomen achterop te geraken.
Vernietig daken, muren, kijk in alle kamers tegelijk.
Uit de lucht vingen we goden, met de alwetende blik goden eigen, maar
zonder hun macht om in zielen en steden te zijn zoals wanneer zij er boven
vliegen.
30 Juni. Op het dakterras. Hij werd plots wakker. Op dat moment kroop
een straaljager van de vliegbasis in stilte hoog over. Op het strand proberen
kinderen in zijn snelle schaduw te springen.
Het vogeltje of insekt dat in de kamer rondstuitert
en het raam niet vinden kan. Omdat zij domweg
geen "ramen" kennen.
Wespen, balancerend op de ruit,
Uitmuntende dansers,
ongebonden, worden niet toegelaten
in onze kamer.
Kamer van flets verwelkt gaas
lees het liefdes-vocabulair
in de groene lamp
van ontbindend vlees.
Toen de mens gebouwen bedacht
en zich opsloot in kamers,
na eerst bomen en grotten.
(Ramen werken van twee kanten,
spiegels van één kant.)
Je zal nooit door spiegels lopen
of door ramen zwemmen.
Genees blindheid met een hoeren-fluim.
In Rome werden prostituées tentoongesteld op daken boven de openbare
weg omwille van de twijfelachtige hygiëne van losbandige mannen, wiens
potentiële lusten de wankele machtsorde in gevaar dreigden te brengen.
Er wordt zelfs beweerd dat aristocratiese dames zichzelf, naakt en gemaskerd,
ten offer gaven aan deze beroofde ogen, ter bevrediging van hun eigen intieme
opwinding.
In zekere zin zijn wij allen besmet door de psychologie van de voyeur.
Niet in strikt kliniese of criminele zin, maar in onze gehele fysieke en
emotionele houding tegenover de wereld. Telkens als wij naar wegen zoeken
om deze vloek van passiviteit te doorbreken, zijn onze handelingen wreed
en vreemd en in het algemeen obsceen, als van een invalide die is vergeten
hoe hij moet lopen.
De voyeur, de gluurder, de Sleutelgatentuurder, is een zwarte komiek.
Hij is weerzinwekkend in zijn duistere anonimiteit, in zijn heimelijk invasie.
Hij is meelijwekkend in zijn eenzaamheid. Maar, vreemd genoeg, is hij door
diezelfde stilte en verborgenheid in staat om van iedereen binnen zijn
gezichtsveld een onwetend deelgenoot te maken. Dit is zijn dreiging en
macht.
Er bestaan geen glazen huisjes. De gordijnen zijn gesloten en het "echte"
leven neemt een aanvang. Sommige aktiviteiten kunnen het daglicht niet
verdragen. En deze geheime gebeurtenissen zijn het spel van de voyeur.
Hij zoekt ze uit met zijn duizendkoppige leger van ogenzoals het kinderlijke
idee van een godheid die alles ziet.
"Alles?", vraagt het kind.
"Ja, alles", antwoorden zij, en het kind wordt achtergelaten
om deze goddelijke intrige te verwerken.
De voyeur is masturbant, de spiegel zijn insigne, het venster zijn prooi.
Drang het eens te worden met de "Buitenwereld", door haar
te absorberen, haar binnen te halen. Ik kom niet naar buiten, je moet bij
mij naar binnen komen. Mijn baarmoeder-tuin in, vanwaar ik naar buiten
loer. Waar ik een universum kan construeren binnen de schedel, om met de
werkelijkheid te wedijveren.
Zij zei "Je ogen zijn altijd zwart". De pupil opent zich om
het objekt van zijn blik te plukken.
Beeldvorming is geboren uit verlies. Verlies van de "vriendelijke
vlakten". De borst wordt verwijderd en het gezicht legt zijn kille,
curieuze, krachtige en ondoorgrondelijke aanwezigheid op.
Je mag van het leven genieten op een afstand. Je mag naar de dingen
kijk, maar ze niet proeven. Je mag de moeder alleen met de ogen strelen.
Je mag deze fantomen niet aanraken.
Patience. Eenzame trekker van kaarten. Hij deelde zichzelf een
waaier. Plaats de brokstukken van het verleden in oneindige herschikkingen,
schudt en begin. Sorteer de beelden opnieuw. En sorteer ze weer. Dit spel
ontsluiert de ziektekiemen van waarheid en dood.
De wereld wordt een ogenschijnlijk oneindig, doch mogelijk eindig kaartspel.
Beeldkombinaties, herschikkingen, omvatten het wereldspel.
Een mild bezit, ontbloot van risiko's, in wezen steriel. Bij een beeld
is er geen sluimerend gevaar.
Muybridge onttrok zijn dierlijke onderwerpen aan de Philadelphia Zoological
Garden, mannelijke akteurs aan de Universiteit. De vrouwen waren beroepsmodellen
voor kunstenaars, maar ook aktrices en danseressen, die naakt paradeerden
voor de 48 camera's.
Films zijn verzamelingen dode beelden die kunstmatig geïnsemineerd
zijn.
Filmkijkers zijn heimelijke vampiers.
Film is de totalitairste van alle kunsten. Alle energie en gevoel wordt
in de schedel gezogen, een hersen-erektie, pafferig vol bloed.
Caligula wenste zich één nek voor al zijn onderdanen zodat
hij met één enkele slag een koninkrijk zou kunnen onthoofden.
Cinema is deze omvormende tussenpersoon. Het lichaam bestaat omwille van
de ogen; het wordt een droge steel ter ondersteuning van twee zachte onverzadigbare
juwelen.
Film verleent een soort valse eeuwigheid.
Iedere film is afhankelijk van alle andere en verwijst naar andere.
De cinema was een nieuwtje, een wetenschappelijk speeltje, totdat een voldoende
hoeveelheid werk verzameld was, genoeg om een tussentijdse nieuwe wereld
te scheppen, een krachtige, oneindige mythologie waarin naar behoefte gebaad
kon worden.
Films hebben de illusie van tijdloosheid, gevoed door hun regelmatige,
ontembare verschijning.
De aantrekkingskracht van de cinema schuilt in doodsangst.
Het moderne Oosten schept de grootste hoeveelheid films. Cinema is een
nieuwe verschijningsvorm van een antieke traditiehet schaduwspel.
Zelfs hun speelzaal is er een imitatie van. Ontstaan in India of China
was het schaduwspel verbonden aan het religieuze ritueel, gekoppeld aan
de vieringen die plaats hadden rond de crematie van de doden.
Het is onjuist te veronderstellen, zoals sommigen deden, dat de cinema
aan vrouwen toebehoort. Cinema is gecreëerd door mannen voor de troost
van mannen.
De schaduwspelen waren oorspronkelijk voorbehouden aan een mannelijk
publiek. Mannen konden deze droomvoorstellingen aanschouwen aan beide kanten
van het doek. Toen later vrouwen toegelaten begonnen te worden, werd hen
slechts toegestaan de schaduwen te zien.
Mannelijke genitaliën zijn kleine gezichten
die triades vormen van dieven
en Christussen
Vaders, zonen en geesten.
Een neus hangt over een muur
en twee halve ogen, droevige ogen,
verstomd en onthand, verveelvoudigen
een eindeloze ereronde.
Deze droge en stille triomfen, bevochten
in stallen en bezegeld in gevangenissen,
ornamenteren onze muren
en schroeien onze visie.
Een gruwel van lege ruimten
verbreidt dit zegel op intiemere plaatsen.
Kynaston's bruid
verschijnt misschien niet
maar de geur van haar vlees
is nooit ver weg.
Een dronken menigte sloeg het apparaat omver en Mayhew's spullenbaas,
die het spektakel op Islington Green verzorgde, verbrandde binnen, samen
met zijn knecht.
In 1832 verbaasde Gropius Parijs met zijn Pleorama. Het publiek werd
getransformeerd tot de bemanning aan boord van een oorlogvoerend schip.
Vlammen, gekrijs, zeelieden, verdrinking.
Robert Baker, een artiest uit Edinburgh, werd toen hij wegens schuldenlast
in het gevang zat, getroffen door het effekt van de lichtinval door de
tralies van zijn cel op de brief die hij las en vanuit deze waarneming
ontwikkelde hij het eerste Panorama, een hol, transparant plaatje van de
stad.
Deze uitvinding werd spoedig vervangen door het Diorama, dat de illusie
van beweging toevoegde middels roterende ramen. En ook geluiden en nieuwe
lichteffekten. Daguerre's Londonse Diorama staat nog altijd in Regent's
Park; een zeldzame overleving, omdat de voorstellingen altijd afhankelijk
waren van kunstlicht-effekten, geproduceerd door lampen of gasbranders
en bijna altijd eindigden in een vlammenzee.
Fantasmagoria, voorstellingen met de toverlantaren, ongrijpbare spektakels.
Ze bereiken totale zintuiglijke ervaringen door geluid, geur, belichting,
water. Ooit komt er een tijd dat we Weer-theaters zullen bezoeken om daarmee
de sensaties van regen in de herinnering terug te roepen.
De cinema heeft zich langs twee paden ontwikkeld.
Eén daarvan is het spektakel. Evenals bij Fantasmagoria is zijn
doel de schepping van een totale plaatsvervangende gevoelswereld.
De andere is de Peep-show, die voor zijn domein zowel de erotiese als de
ongerepte waarneming van het echte leven opeist en het sleutelgat nabootst
of het venster van de voyeur, zonder de behoefte aan kleur, geluid of grandeur.
De Cinema vindt zijn diepste affiniteiten niet in de schilderkunst,
de literatuur of het theater, maar in de populaire variaties -strips, schaak,
Patience- en Tarotkaarten, tijdschriften en tattouages.
Cinema stamt niet af van schilderkunst, literatuur, beeldhouwkunst,
theater, maar van oude volkstovenarij. Het is de hedendaagse manifestatie
van een geëvolueerd schaduwspel, een verrukking in bewegende beelden,
een geloof in magie. Zijn levenslijn is vanaf het allerprilste begin verstrengeld
met Priesters en tovenaars, het aanroepen van geesten. Met aanvankelijk
slechts weinig hulp van spiegels en vuur riep men duistere en heimelijke
visitaties op uit de regionen van de onbewuste geest. In deze seances waren
de schaduwen geesten die het kwade bezworen.
De toeschouwer is een stervend dier.
Verzoek, verlicht en verdrijf de Doden. Bij nacht.
Door buiksprekerij, gebaren, spel met objekten en alle zeldzame variaties
van het lichaam in de ruimte, duidde de shaman zijn "trip" aan
een meereizend publiek.
Tijdens de seance ging de shaman voor. Een uitzinnige paniek der zinnen,
moedwillig veroorzaakt door drugs, gezang en dans, werpt de shaman in trance.
Vervormde stem, stuiptrekkingen. Hij gedraagt zich als een waanzinnige.
Deze professionele hysterici, uitverkoren omwille van juist die psychotiese
neiging, werden ooit hoog geacht. Zij bemiddelden tussen mens en geestenrijk.
Hun mentale reizen vormden het essentie van het religieuze leven van de
stam.
Het principe van seances: ziektes genezen. Een gemoedstoestand kan bezit
nemen van een volk, dat wordt geteisterd door historiese gebeurtenissen
of dat sterft in een slecht landschap. Zij zoeken verlossing van doem,
dood en dreiging. Zij zoeken bezetenheid, de visitatie van goden en machten,
een herovering van de levensbron op duivelse belagers. De genezing wordt
geplukt uit de extase. Genees ziekte of verijdel haar komst, verkwik de
zieken en herwin de gestolen ziel.
Het is onjuist aan te nemen dat kunst de toeschouwer nodig heeft om
te kunnen bestaan. De film draait door, ook zonder ogen. Het is de toeschouwer
die niet zonder kan. Het verzekert hem van zijn existentie.
De happening/gebeurtenis waarbij ether door luchtroosters wordt binnengelaten
in een kamer vol mensen maakt van het chemicalie een akteur. Zijn agent,
of inspuiter, is een artiest-showman, die een voorstelling schept om zelf
getuige van te zijn. De mensen zien zichzelf als het publiek, terwijl ze
voor elkaar optreden en het gas draagt eigen gedichten voor via het medium
van het menselijk lichaam. Dit benadert de psychologie van de orgie terwijl
het binnen de grenzen van het Spel en zijn oneindige variaties blijft.
Het doel van de happening is verveling te genezen, de ogen uit te wassen,
kinderlijke verbanden te leggen met de levensstroom. Het laagste, wijdste
doel is loutering van de waarneming. De happening probeert alle zinnen
te bundelen, het totale organisme, en een kompleet weerwoord te geven aan
de traditionele kunsten, die zich richten op nauwere inlaten voor het gevoel.
Multimedia's zijn zonder uitzondering droevige blijspelen. Ze werken
als een kleurrijke groepstherapie, een smartelijke paringsdans van akteurs
en toeschouwers, een wederzijdse schijnmasturbatie. De artiesten lijken
hun publiek nodig te hebben en de toeschouwersde toeschouwers hadden
eenzelfde milde prikkeling kunnen vinden in een gruwelkabinet of op een
kermis en beeldender, kompleter vertier in een Mexicaans hoerenkot.
Als leken kijken we naar de bewegingen van de zijderupsen, die hun lijfjes
verlustigen in vochtige bladeren en natte nesten weven van haar en huid.
Dit is een model van onze vloeibaar rustende wereld
been vergruizend en merg smeltend
de poriën openend zo wijd als vensters.
De "buitenstaander" werd beschouwd als grootste bedreiging
in vroegere beschavingen.
Metamorfose. Een objekt wordt ontdaan van zijn naam, gewoontes
en associaties. Losgekoppeld wordt het slechts het ding, in en van zichzelf.
Wanneer deze disintegratie tot pure existentie uiteindelijk bereikt is,
is het objekt vrij om zich eindeloos tot van alles te ontwikkelen.
Het subjekt zegt "Ik zie eerst een hoop dingen die dansen en dan
raakt alles geleidelijk met elkaar verbonden."
Objekten, zoals zij in de tijd bestaan worden ons aangeboden door het
blote oog en de camera. Niet vervormd door het "zien."
Wanneer er als zodanig geen objekten zijn.
Vroege filmmakers, die gelijk de alchemisten behagen schepten
in een bewuste vaagheid omtrent hun bezigheden, opdat hun vaardigheden
voor heidense toeschouwers verborgen bleven.
Scheidt, reinig en herenig. De formule van Ars Magna en diens erfgenaam,
de cinema.
De camera is een tweeslachtig apparaat, een soort mechaniese hermafrodiet.
In zijn destilleervat herhaalt de alchemist het werk van de Natuur.
Slechts weinigen zouden een bekrompen blik op Alchemie als de "Moeder
der Chemie" willen verdedigen en zo haar ware doel verwarren met dat
van de externe scheikunde. Alchemie is een erotiese wetenschap, die zich
bezighoudt met verborgen aspekten van de werkelijkheid, gericht op de zuivering
en omvorming van alle leven en materie. Hierbij niet de indruk te geven,
dat materiële ingrepen achterwege zouden blijven. De ingewijde houdt
vast aan zowel het mystieke als het fysieke werk.
De alchemisten zien in de sexuele aktiviteiten van de mens overeenkomsten
met de schepping van de wereld, met de plantengroei en minerale formaties.
Als zij de vereniging van regen en aarde zien, zien zij dit in erotiese
zin, als copulatie. En dit inzicht strekt zich uit naar alle stoffelijke
zaken. Want zij kunnen zich liefdesaffaires voorstellen van chemicaliën
en sterren, een romance tussen stenen, of de vruchtbaarheid van vuur.
Vreemde, vruchtbare overeenkomsten bespeurden de alchemisten, tussen
onwaarschijnlijke kategoriën van het bestaan. Tussen mensen en planeten,
planten en gebaren, woorden en weer. Ook storende verbanden: de huil van
een kind en de torn van zijde; de rand van een oor en de verschijning van
honden in de tuin; een in slaap verzonken vrouwenhoofd en de ochtenddans
der kannibalen; verbanden die het steriele signaal van iedere "gekunstelde"
montage overstijgen. Deze nevenschikkingen van objekten, geluiden, handelingen,
kleuren, wapens, wonden en geuren glanzen op een ongehoorde manier, op
onmogelijke manieren.
Film is niets als het geen illuminatie is van deze levensketen, die
een in vlees balancerende naald explosies laat voortbrengen in buitenlandse
hoofdsteden.
De cinema brengt ons terug tot het animisme, de religie van de materie,
die aan ieder objekt een speciale goddelijkheid verleent en goden ziet
in alle wezens en dingen.
Cinema, erfgenaam van de alchemie, sluitstuk van een erotiese wetenschap.
Omsingel de Keizer van het Lichaam
Bali Balinese dansers
Zullen mijn tempel niet breken.
Ontdekkers
zuigen ogen het hoofd in.
Het rozige lichaam kruist
heimelijk golvend
kontroleert zijn golving.
Worstelaars
dansend met hun gewicht
en muziek, mimesis, lichaam
Zwemmers
vermaken embryo's
zoete gevaarlijke stotende golfslag.
De Heren. Gebeurtenissen vinden plaats die onze kennis en kontrole
te boven gaan. Onze levens worden voor ons geleefd. We kunnen slechts proberen
anderen tot slaaf te maken. Maar geleidelijk worden speciale waarnemingen
ontwikkeld. Het idee van de "Heren" begint zich in sommige geesten
te vormen. We zouden hen kunnen onderbrengen in groepen waarnemers om ze
in het doolhof te laten rondtoeren tijdens hun mysterieuze nachtelijke
optredens. De Heren hebben geheime ingangen en zij weten zich te vermommen.
Maar zij verraden zich in kleine details. Te veel glinstering in het oog.
Een verkeerd gebaar. Een te lange en te merkwaardige blik.
De Heren sussen ons met beelden. Zij geven ons boeken, konserten, musea,
shows en bioskopen. Vooral bioskopen. Door kunst brengen zij ons in verwarring
en maken ons blind voor onze slaafsheid. Kunst siert de muren van onze
cel, houdt ons stil en bezig en onverschillig.
Lusteloze leeuwen, gevloerd op een waterig strand.
Het universum knielt bij het moeras
om daar nieuwsgierig zijn eigen rauwe
verrotting gade te slaan
in de spiegel van het menselijk bewustzijn.
Afwezige en bevolkte spiegel, absorberend,
passief tegenover wie of wat zijn interesse
en eigenbelang bezoekt of weerstaat.
Toegangsdeur naar gene zijde,
de ziel bevrijdt zich met grote stappen.
Draai spiegels naar de muur
in het huis van de nieuwe dood.
|