Paaspop

Anders dan bij andere religieuze feesten zijn er rond het thema Pasen slechts zeer weinig bekende popsongs geproduceerd. Ik zou er althans niet een weten. Of het moet de bekende Monty Python-hit 'Always look on the bright side of life' zijn, die in ieder geval gekoppeld is aan een film waarin ook het Paasgebeuren aan bod komt.

Rond Kerstmis zijn daarentegen wel hele grote hits geschreven. Dat feest is dan ook razend populair in de wereld. Pasen lijkt het een stuk minder te doen als muzikale inspiratiebron en dat is raar, want ook met Pasen kan een bepaald goed gevoel worden aangesproken. En gezien het commerciële succes van Kerstliederen ­ gegarandeerde airplay, ieder jaar weer ­ is het wellicht een zinnige gedachte voor popmuzikanten om daar eens de pijlen op te richten.

Wat is Pasen eigenlijk. Als ongelovige atheïst weet ik het antwoord niet uit mijn hart te geven. Op de een of andere manier hangt het nauw samen met het kruizigingsfeest van de een of andere belangrijke Palestijn, een slordige twee millennia geleden. En het heeft iets te maken met eitjes. De samenhang tussen die twee is me geheel onduidelijk. Of die Jezus moet een ei geweest zijn natuurlijk. Dat zou een hoop verklaren.

Over eieren zijn wel liedjes gemaakt, hoewel je dat ook weer niet moet overdrijven. Als ik ze me voor de geest probeer te halen, dan komt er niet veel bovendrijven. 'I am the Eggman', zo zongen de Beatles, maar dat liedje heette I'm The Walrus en walrussen hebben bij mijn weten weer geen reet met Pasen te maken.

Toch komt Pasen soms wel in een liedje voor. Eastern Sunday is namelijk een vrije dag, waarop best wel eens het een en ander voorvalt dat het waard is om in een liedje gevangen te worden. Maar nooit gaat het daarbij om eieren of de kruizinging.

Over het kruis is natuurlijk wel heel veel geschreven, maar dat heeft dan vaak weer een symbolische bedoeling. Het kruis staat in dat geval symbool voor menselijk lijden. En niet voor eieren, want hoewel eieren best veel te lijden hebben, zijn ze zelden gelegd door mensen. Mensen leggen namelijk geen eieren. Ook geen kruizen trouwens, maar daar gaat Pasen dan ook niet over. Wel over het hangen aan kruizen. En dat wordt soms inderdaad aangestipt in popsongs, maar zelden als centraal thema.

Nee, Paaspop lijkt niet echt aan te slaan. Goede Vrijdag trouwens ook niet. Over alle dagen van de week zijn inmiddels ladingen songs geschreven, maar niet over die ene als Goed bestempelde vrijdag. Mijn bijbelkennis strekt overigens niet ver genoeg om de diepere betekenis van Goede Vrijdag te vatten. Maar ik kan me niet herinneren dat mij dat ooit in een songtekst uit de doeken werd gedaan, of het moet in de Matthäus Passion zijn. Maar dat is dan weer geen popmuziek, hoewel ze daar ten tijde van Bach heel anders over gedacht zullen hebben.

Om kort te gaan: heren en dames popmuzikanten, er ligt een hele markt voor u open in de popmuziek. Dus schrijf een Paaslied en u zult oogsten! Neem van mij aan: een frisse religieuze wind legt u beslist geen paaseieren.

Column t.b.v. Radio West/Popstad 2 april 2001,
uitgeproken in de Zwarte Ruiter, 2 april 2001

© RJ. Rueb