Fietstocht rondom de Triglav
Bled, vrijdag, 29 augustus 2003

Vannacht in de trein niet erg veel geslapen. De reis verliep voorspoedig. We zaten met z'n drieŽn in een 4-persoons coupť, samen met een jongen uit Utrecht. Zijn moeder woonde in Kollum, dus hij wist zelfs waar St. Annaparochie lag. Hij was vegetariŽr, dat ik had de droge worst helemaal voor mijzelf.
Om half twaalf hebben we de bedden uitgeklapt en zijn we "onder zeil" gegaan. Volgens mama heeft onze reisgenoot de hele nacht geen vin verroerd.
's Ochtends om half zeven moesten we ons bed al uit want kwart over zeven moesten we in MŁnchen overstappen richting Villach. In deze trein hebben we in de restauratiewagen ontbijt gehad. We hebben maar wat extra's genomen, je weet maar nooit wanneer je op zo'n reis weer wat krijgt.
Het traject door Oostenrijk was zeer de moeite waard; hoge bergen en diepe ravijnen. Stipt op tijd om 11.30 uur reed de trein het station van Villach binnen. Het begon net zachtjes te regenen. De meneer, die ons op kwam halen stond al met een bordje "DANKERT" te zwaaien. De bagage in de Renault en daar ging het richting Bled over de Wurzpass.
Eilandje in het meer van Bled We waren Villach nog niet uit of de regen kwam met bakken uit de hemel vallen. Een knallende donderslag onderstreepte het noodweer. "Honderd dagen geen spat regen gehad en temperaturen van 37ļ", vertelde onze chauffeur opgewekt. Gister was hij in Steuermarken in Oostenrijk geweest en daar was 10 cm. hagelstenen gevallen.
Aangekomen in Bled was de regen opgehouden en scheen zelfs zo nu en dan de zon. Het was ook niks niet koud, eerder broeierig.
Eerst onze kamer opgezocht in hotel Jadran - ze hadden ons al verwacht - en de bagage naar boven gebracht. Toen wilden we de fietsen ophalen. Eerst maar eens bij het toeristenbureautje geÔnformeerd.
Dat was wat moeilijk om er achter te komen omdat onze beschrijving "Sport extreme" aangaf. Uiteindelijk is het toch gelukt; we moesten bij datzelfde toeristenkantoortje zijn.
Bouwval aan het meer Voor de vrijdagmiddag hadden we het tochtje rond het meer van Bled op ons programma staan. De donkere wolken pakten weer dreigend samen aan de hemel maar op een paar spatten na bleef het gelukkig droog.
Een mooi tochtje rond het meer, een leuk eilandje met een kerkje midden in dat meer en aan de overkant het kasteel van Bled bovenop een steile rots. Op het meer hielden af- en aanvarende roeibootjes de zwanen gezelschap.
We passeerden het voormalig buiten van wijlen president Tito. Hij heeft hier vele buitenlandse gasten ontvangen. Nu is het een luxe hotel. Verderop een gigantische camping met daar tegenover een olympische roeibaan. Ook kwamen we langs een bouwval van wat eens een prachtig voornaam buitenhuis moet zijn geweest.
Toen we terug in Bled waren ontdekten we in onze beschrijving, dat we nog naar het kasteel hadden gemoeten. Dus de fietsen gekeerd en omhoog naar het kasteel. Dat was een forse klim. Op het laatst zo steil dat we maar een stuk lopend hebben afgelegd.
Overigens best de moeite waard, dat kasteel. Een prachtig uitzicht en binnenin is een museum met vondsten uit de omgeving van Bled.
Terug in Bled hebben we eerst nog maar zo'n invouwbare paraplu gekocht want we vertrouwden de lucht helemaal niet. Meteen ook maar kaarten uitgezocht, dan kunnen we die vanavond gelijk schrijven.